شرکت 50 هزار نفر در طرح داناب/ لزوم کاهش 40 درصدی مصرف آب برای نجات دشت قزوین

معاون حفاظت و بهره‌برداری شبکه آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: بیش از ۵۰ هزار نفر در مقطع متوسطه اول استان قزوین تحت پوشش طرح نجات آب (داناب) قرارگرفتند.

آیین افتتاحیه طرح ملی دانش‌آموزی «نجات آب_داناب» ویژه پایه‌های هفتم، هشتم و نهم استان قزوین در سالن اجتماعات کوثر قزوین برگزار شد.

یدالله ملکی معاون حفاظت و بهره‌برداری شبکه آب منطقه‌ای استان قزوین در این مراسم بابیان اینکه پروژه «داناب» نزدیک به ۶ سالی است که در استان قزوین در حال اجراست، اظهار کرد: استان قزوین در سطح کشور جزء استان‌های پیشرو درزمینهٔ اجرای این طرح محسوب می‌شود.

وی افزود: در این نیم‌قرن اخیر سرانه آب به یک‌چهارم کاهش پیداکرده که ازجمله عوامل آن می‌توان به تغییرات اقلیمی در جهان، افزایش مصارف آب، افزایش جمعیت و استفاده نادرست از منابع آبی اشاره کرد.

ملکی تصریح کرد: در بررسی وضعیت افت‌وخیز دشت قزوین متوجه شدیم که از سال ۷۵ به بعد به‌یک‌باره با افت بسیاری در این حوزه روبرو شدیم، بعد از بررسی متوجه شدیم آورد رودخانه‌ها به‌عنوان ذخیره آب، آب‌دهی آن به کمتر از یک‌سوم کاهش‌یافته است.

وی ادامه داد: ۹۱ درصد آب مصرفی استان در حوزه کشاورزی است که بیشترین میزان هدررفت نیز در این حوزه است ازاین‌رو فرهنگ‌سازی، آموزش و اطلاع‌رسانی در حوزه آب ضرورت دارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شبکه آب منطقه‌ای استان قزوین بابیان اینکه از سال 75 با ورود تکنولوژی پمپاژ آب وارد بازار استفاده بیش‌ازحد از آن بلای کم‌آبی رودخانه‌ها شده است، افزود: بلاهایی که بر سر منابع آب زیرزمینی آمده باید اطلاع‌رسانی شود که متأسفانه فرهنگ‌سازی در این حوزه بسیار ضعیف است.

ملکی تصریح کرد: این شیوه مصرف ما را جز به سمت بیچارگی نخواهد برد لذا در ۳ سال آینده باید ۴۰ درصد مصرف خود را در حوزه آب کاهش دهیم تا بتوانیم دشت قزوین را نجات دهیم.

این کارشناس مسئول خاطرنشان کرد: ابهر رود خشک‌شده و دیگر رودخانه‌های استان نیز چنین وضعیتی دارند از سوی دیگر ساخت استخرهای بزرگ نفس دشت را می‌گیرد.

وی بابیان اینکه آبیاری غرقابی به ریشه گیاهان صدمه می‌زند، گفت: آبیاری تحت‌فشاری مورد تأیید است که موجب استفاده بهینه از آب و ذخیره‌سازی سفره‌های زیرزمینی می‌شود.

ملکی با اشاره به اجرای طرح داناب تشریح کرد: بیش از ۵۰ هزار نفر در مقطع متوسطه اول استان قزوین تحت پوشش این طرح قرارگرفته‌اند و ۲۸۰۰ اثر نیز در سال گذشته از سوی دانش آموزان استان در بحث آب ارسال شد که نشان از مشارکت خوب دانش آموزان در این طرح و آموزش خوب آن‌ها توسط معلمان و دبیران دارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شبکه آب منطقه‌ای استان قزوین در پایان یادآور شد: مشارکت جهاد دانشگاهی در طرح داناب موجب شده تا انتظار ما از موفقیت و همکاری در این زمینه بیشتر شود و بتوانیم تأثیرات طرح داناب را در جامعه ببینیم.

به گزارش ایسنا، در این طرح که همراه با کارگاه آموزشی مدیران شرکت آب منطقه‌ای، مدیران و معلمان آموزش‌وپرورش با محوریت چرخه آب در طبیعت، مصرف آب کشاورزی و پیامدهای برداشت اضافه آب، آلودگی منابع آب و آب مجازی (نهان) است، آموزش‌وپرورش، جهاد دانشگاهی استان قزوین و شرکت سهامی آب منطقه‌ای قزوین مشارکت داشتند.

کد خبر: 1036
  تاریخ خبر : 1397/12/27
 داناب
 800