دانش‌آموزان در طرح «داناب» پلیس آب می‌شوند

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: اگر بتوانیم طرح داناب را به‌درستی برای دانش‌آموزان تبیین کنیم بی‌شک به‌مانند طرح همیار پلیس در هر خانه‌ای یک پلیس آب خواهیم داشت.

حامد مازندرانی‌زاده عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی آب دانشکده فنی مهندسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قزوین، با اشاره به برگزاری طرح نجات آب- داناب با مشارکت جهاد دانشگاهی قزوین در سطح مدارس استان قزوین اظهار کرد: اگر بتوانیم این طرح را به‌درستی برای دانش‌آموزان تبیین کنیم بی‌شک به‌مانند طرح همیار پلیس در هر خانه‌ای یک پلیس آب خواهیم داشت.
 
وی افزود: وجود پلیس آب و یا یک دانشمند آب در هر خانه‌ای می‌تواند زمینه کاهش مصرف آب را فراهم سازد؛ در این صورت بدون اینکه چندان هزینه‌ای کنیم در همه خانه‌ها پلیسی برای کنترل آب خواهیم داشت.
 
لزوم آشنایی دانش آموزان با فرایند آب مجازی 
 
مازندرانی‌زاده تصریح کرد: دانش‌آموزان باید نه تنها نسبت به خود آب و محصولات کشاورزی اطلاعات داشته باشند بلکه باید در حوزه آب مجازی نیز اطلاعات خود را ارتقاء دهند.
 
وی بیان کرد: در فرایند آب مجازی شاهد مصرف آب در همه امور زندگی هستیم برای مثال برای تولید یک پیراهن ساده که به دست ما می‌رسد حدود 400 لیتر آب مصرف می‌شود.
 
عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی آب دانشکده فنی مهندسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) ادامه داد: همین‌طور برای تولید یک ساندویچ همبرگر 250 لیتر آب و یا برای یک کاغذ A4 ده لیتر آب مصرف می‌شود.
 
وی با بیان اینکه اگر بتوانیم اطلاعات لازم را در این حوزه برای دانش‌آموزان ارائه و آن‌ها را در این زمینه توجیه کنیم، بی‌شک جلوی بسیاری از اسراف‌ها گرفته خواهد شد، گفت: اینکه دانش‌آموزی بداند برای مثال چه میزان آب برای تولید کاغذ استفاده شده است می‌تواند زمینه واکنش آن‌ها را در برابر اسراف کاغذ ایجاد کند.
 
مازندرانی‌زاده عنوان کرد: ساخت فردا نیازمند آگاهی امروز دانش‌آموزان است تا آن‌ها بدانند در همه عرصه‌های زندگی از جمله تولید مواد غذایی، پوشاک و حتی انرژی نیازمند آب هستیم.
 
عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی آب دانشکده فنی مهندسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در پایان خاطرنشان کرد: بی‌شک دانش‌آموزان در پروسه طرح داناب می‌توانند سفیران خوبی در حوزه فرهنگ‌سازی آب باشند و نگاهی خالی از اسراف را در حوزه آب در جامعه حاکم کنند.
کد خبر: 1038
  تاریخ خبر : 1397/12/27
 داناب
 787